آیت‌الله حاج شیخ منصور (عبدالرحیم)ابراهیمی جرجانی

گزارشاتی از جلسه ثقلین، خانه امام هادی علیه‌السلام و برخی از دیگر جلسات استاد

آیت‌الله حاج شیخ منصور (عبدالرحیم)ابراهیمی جرجانی

گزارشاتی از جلسه ثقلین، خانه امام هادی علیه‌السلام و برخی از دیگر جلسات استاد

آیت‌الله حاج شیخ منصور (عبدالرحیم)ابراهیمی جرجانی
قال الله تبارک و تعالی: قد افلح من زکاها و قدخاب من دساها و قال رسول الله صلی الله علیه و آله: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. همه می دانیم که اخلاق گم شده روزگار ماست و این سایت برای ارائه سخنان استاد اخلاق و عرفان محدث و فقیه و عارف بالله حاج شیخ منصور (عبدالرحیم) ابراهیمی جرجانی راه اندازی شده است. عرفان ما برگرفته از ادعیه و سخنان معصومین علیهم‌السلام است که در مصباح الشریعه، مفاتیح الجنان، چهل حدیث امام خمینی رضوان الله علیه و سایر کتب روایی گنجانده شده است. تنها شرطش این است که از دو لب معصوم علیه‌السلام صادر شده باشد و بس. ولی بدون استاد و مرشد به جایی نخواهی رسید. اگر خواستید با استاد اخلاق و عرفان آیت‌الله جرجانی صحبت کنید و از ایشان دستورالعمل بگیرید کافی است گوشی تلفن را بردارید و با شماره 32220851-051 تماس بگیرید. جلسات منزل استاد سی و چند سال است که در شب‌های پنج‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء در مشهدالرضاعلیه‌السلام خیابان آیت الله بهجت 7-پلاک2/13 برگزار می‌شود که شما می توانید حضورا خدمت استاد برسید و از بیانات شیوای ایشان بهره ببرید.
پیام های کوتاه
آخرین نظرات

گزارشی از جلسه روز یکشنبه 17/1/1393

دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ق.ظ


دیشب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به اتفاق استاد جرجانی و برخی از شاگردان استاد به منزل آیت الله دستور شوهر نوه دختری آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رضوان الله تعالی علیه رفتیم و استاد در آنجا به مناسبت درگذشت آیت الله صامتی از دامادهای خانواده دستور در باره معاد سخنرانی فرمودند. در سخنان ایشان موضوع اعتقادات دهریون و اشاعره که حسن و قبح عقلی را قبول ندارند مورد بررسی قرار گرفت و در رد سخنان آنان به آیاتی از سوره ص و جاثیه اشاره شد. دهریون این‌گونه می‌گویند: و قالوا ما هی إلا حیاتنا الدنیا نموت و نحیی و ما یهلکنا الا الدهر و ما لهم بذلک من علم إن هم إلا یظنون. «جاثیه، 24» که آنان همه چیز را اتفاقی می‌دانند و قانون علیت را نمی‌پذیرند.

خداوند متعال در آیه 27 سوره مبارکه ص این‌گونه جواب آنان را می‌دهد: و ما خلقنا السماء و الارض و مابینهما باطلاً ذلک ظن الذین کفروا فویل للذین کفروا من النار. که ما آسمان و زمین و ما بین آن دو را بازیچه و باطل خلق نکردیم این گمان کافران است که وای بر آنها از آتش جهنم.

و اما اشاعره که حسن و قبح عقلی را قبول ندارند میگویند خداوند فرموده ما بر هر کاری قادریم پس خداوند می‌تواند مثلاً حضرت موسی و امام حسین علیهمالسلام را به جهنم و فرعون و شمر و یزید را به بهشت ببرد و اگر اینکار را انجام داد قبیح نیست و ما چیزی به نام حسن و قبح عقلی نداریم. ما می‌گوییم خداوند بر همه چیز قادر و توانا است و همان گونه که قدرت خدا بر امور محال تعلق نمیگیرد همچنین خداوند خود فرموده که ما به بدان و خوبان به یک چشم نگاه نمی‌کنیم. پس حسن و قبح عقلی وجود دارد و طبق آیه 60 سوره رحمان: هل جزاء الاحسان الا الاحسان؟ یعنی آیا جزای نیکی جز نیکی است؟ آیه 28 سوره ص هم به همین مطلب اشاره و ادعای اشاعره و دهریون را پاسخ می‌دهد و می‌فرماید: ام نجعل الذین آمنوا و عملوا الصالحات کالمفسدین فی الارض ام نجعل المتقین کالفجار. یعنی اولا ما این جهان را خلق کردیم پس بی حساب و کتاب نیست و ثانیا هرگز به خوبان و بدان به یک چشم نگاه نخواهیم کرد و اهل ایمان و عمل صالح با انسان‌هایی که در روی زمین فساد می‌کنند و انسان‌های با تقوا با فاسقان یکسان نیستند.

همچنین در آیات 21 و 22 سوره مبارکه جاثیه نیز به سخنان اشاعره و دهریون پاسخ دندان شکنی می‌دهد و می‌فرماید: ام حسب الذین اجترحوا السیئات أن نجعلهم کالذین آمنوا و عملوا الصالحات سواءً محیاهم و مماتهم ساء ما یحکمون. یعنی یا کسانی که مرتکب اعمال زشت شدند خیال می‌کنند ما آنها را مانند مؤمنینی که عمل صالح انجام می‌دهند قرار می‌دهیم و مرگ زندگی آنان یکسان و یکنواخت است؟ قضاوت بدی است از سوی آنان. سپس می‌افزاید: و خلق السماوات و الارض بالحق و لتجزی کل نفس بما کسبت و هم لا یظلمون. یعنی و خداوند آسمان‌ها و زمین را هدفدار و یا انگیزه خلق نمود و هر کسی عاقبت پاداش اعمال خود را خواهد دید و به احدی ظلم نخواهد شد.

این آیات و آیات و روایات فراوان دیگر همه رد کلام دهریون و مخالفین حسن و قبح عقلی است که با بیانی بسیار شیرین و ساده در منزل آیت الله زادگان دستور که فرزندان نوه دختری سید ابوالحسن اصفهانی هم هستند در جمع صمیمی دوستان توسط استاد بیان گردید.                        

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۱۸
مرتضی آزاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">